پیوندِ بلاغت و ابعاد «وصف» در شعر هشت شاعر کودک
نویسندگان
چکیده مقاله:
وصف و بیان توصیفی بهعنوان شگردی بلاغی و عنصری زیباشناختی در شعر کودک کاربرد دارد و اشکال و گونههای آن، مورداستفادۀ شاعرانِ کودک قرارّمیگیرد. شاعران کودک با بهرهگیری خلّاقانه از ظرفیّت و امکانات این شیوۀ بیان، ضمن تقویّت وجه بلاغی و هنری کار خویش، دستیابی به اهداف اصلی شعر کودک، یعنی توسعۀ نگاه کودکان به محیط، رشد ذهنی و شخصیّتی، تقویّت قوۀ تخیّل، تلطیف عواطف و تعمیق اندیشههای کودکان را بر خود تسهیل میکنند. در این مقاله، ابتدا اهمیّت، کارکرد و قابلیّتهای وصفِ شاعرانه و اهمیّت بلاغی آن در شعر کودک، همچنین چگونگی تأثیر آن بر مخاطبان کودک تشریح شده است. سپس اشکال و گونههایی از وصف و بیان وصفی که در آثار هشت شاعر مطرح کودک و نوجوان، کاربرد و بسامد دارد، تحت عناوین «وصف ذهنی»، «وصف عینی»، «وصف تصویری» و «وصف روایی» همراه با شواهد هرکدام بررسی و تحلیل شده است.بهعلاوه، ضمن بررسی و تحلیلها، میزان و کیفیّت تأثیرگذاری هریک از این گونهها بر مخاطبان کودک ارزیابی شده است. خاستگاه وصف عینی، مشاهدۀ دقیق و بیواسطه و هدف از آن، بازنمایی وجه مادی و عینی پدیدهها بیان شده، از «وصف ذهنی» بهعنوان نتیجۀ استفادۀ شاعر از امور عینی برای بیان ذهنیّات، عواطف و افکار خویش سخن رفته، «وصف تصویری» توصیفی مبتنی بر تخیّل با اعتبار زیباشناختی بارز تعریف شده و نهایتاً، «وصف روایی» گونهای از وصف معرّفی شده است که شاکلۀ آن، روایاتی شاعرانه و تمثیلی است که مبتنی بر انسانانگاری شکل میگیرد.
منابع مشابه
بلاغت وصف در داستان سیاوش
وصف یکی از ابزارهای موثر برای تصویر کردن چیستی و چگونگی اجزای هستی و زندگی اجتماعی است، هم بدانگونه که گوینده تجربه کرده است. وصف اگر چه با تمام گونههای شعر در پیوند است با نوع حماسی پیوندی عضوی و استوارتر دارد. به همین دلیل فردوسی در حماسه خویش، از آن برای تجسمبخشی و تصویرآفرینی، به فراوانی، بهره میگیرد. امّا در این مقاله هنرنمایی فردوسی در وصف واقعیت، منحصراً در داستان سیاوش بررسی و ارز...
متن کاملوصف و جایگاه آن در شعر بهار
وصف در آثار ادبی اهمیّت ویژهای دارد چرا که یکی از ملاکها و معیارهای اصلی پذیرش یا عدم پذیرش یک شعر است و هنری بودن یک شعر را میتواند رقم بزند. ملک الشعرای بهار، یکی از شاعران سنّتگرای معاصر است که در اشعار خود هم به قدما نظر داشته و هم نگاه معاصر خود را نیز به پدیدههای اطراف خود حفظ کرده است. در این مقاله به شیوۀ توصیفی - تحلیلی و با تکیه بر مطالعات کتابخانهای به بررسی و تحلیل جایگاه توصیف ...
متن کاملوصف خجند و خجندیان در شعر فارسی
خجند از مراکز مهم ادبی و فرهنگی فارسیزبانان آسیای مرکزی، یعنی تاجیکستان محسوب میشود و بسیاری از شعرای بزرگ ادبیات فارسی مثل سعدی، حافظ، ظهیر فاریابی و... با این شهر و اهالی آن ارتباط قوی داشتند. در دورۀ سلجوقیان، رهبری علمی و مذهبی اصفهان در اختیار آل خجند گذاشته شد و این موضوع سبب نفوذ و اعتبار فضلای خجند در شهرهایی مثل اصفهان، ری، نیشابور و... گردید. ازهمینرو، بسیاری از سخنسرایان نامور اد...
متن کاملبلاغت وجهیت در شعر مدحی دربار غزنوی
ادبیات از زبان ساخته شده است. بنابراین میتوان در پژوهشهای ادبی از نظریّههای زبانشناختی سود جست. از میان این نظریهها، نقشگرایی برای مطالعۀ بلاغت آثار ادبی مناسبتر است زیرا نقشگرایان در کنار جملهوارههای منفرد و کلیت متن، به بافت شکلگیری متن (اقتضای حال و مقام) نیز توجه ویژهای میکنند و این امر زیربنای بلاغت است. بهتعبیر نقشگرایان، هر پارۀ سخن سه نقش اساسی و همزمان دارد که آنها را فرانق...
متن کاملبررسی تطبیقی وصف خمر در شعر اعشی و منوچهری دامغانی
خمریات از دیرباز مورد توجه شاعران پارسی و تازی بوده است. اعشی و منوچهری دامغانی از جمله این شاعراناند که به این موضوع پرداختهاند. بنابراین به خاطر بسامد بالای توصیف باده در شعرشان، و عدم پژوهش در این خصوص، این جستار به دنبال آن است که با روش توصیفی - تحلیلی، نگاه دو شاعر به این موضوع را بررسی کرده و تفاوتها و اشتراکات شعری آنان را بیان کند. یافتههای این پژوهش نشان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 2
صفحات 103- 119
تاریخ انتشار 2019-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023